Hoofdredacteur Carla de Ruiter over onafhankelijke media, maatschappelijke betrokkenheid en pionieren - B Informed Media
Het maatschappelijk media platform van en voor de burger & MKB
Cultuur en media

Hoofdredacteur Carla de Ruiter over onafhankelijke media, maatschappelijke betrokkenheid en pionieren

Liselore van Ekdom 8 min leestijd 21 april 2022
FotoCarla de Ruiter | fotograaf: Kees Muizelaar

Carla bouwt sinds oktober 2021 als hoofdredacteur van B Informed Media aan een mooiere wereld en is daar elke dag heel blij mee. Maatschappelijke betrokkenheid is iets dat in haar genen zit. In dit bijzondere interview ontdek je de mens en drijfveren achter de hoofdredacteur die tevens auteur is van het binnenkort uitkomende boek ‘Pionierend Leiderschap, nieuwe wegen vinden vanuit vrijheid’.

Hoe draagt B Informed Media bij aan een mooiere wereld?

“We hebben als team van B Informed Media de drive en missie te zorgen voor een mooiere wereld voor de nieuwe generatie, door mensen goed te informeren over wat er speelt op alle belangrijke vlakken van de samenleving. We zijn graag een voorloper en voorbeeld als het gaat om een humane samenleving. Op een kritische, maar vooral opbouwende manier, door de nadruk te leggen op wat wél werkt in plaats van wat er niet meer werkt. Want dat laatste weten we allemaal wel zo’n beetje. We werken met een mooie groep getalenteerde auteurs en journalisten die merken dat ze in de oude media hun verhaal niet meer goed kwijt kunnen. Ieder pakt zijn rol op een eigen, authentieke manier.”

B Informed Media is een onafhankelijk platform. Hoe waarborgen jullie die onafhankelijkheid?

“B Informed Media is een multimediaplatform voor het volk en ondernemend Nederland en België. Zij krijgen nu een stem. Zo’n negentig procent van de Nederlandse dagbladen is in handen van twee grote Belgische bedrijven die gesubsidieerd worden door de Belgische overheid: DPG Media en Mediahuis. Een van onze journalisten, Ton Verheijen, heeft daar een prachtig artikel over geschreven: ‘hoe blijf je kritisch als journalist’. Het betekent dat wat iedereen in de krant leest niet onafhankelijk meer is. Wij zijn niet gebonden aan een partij met tegenstrijdige belangen en kunnen daardoor onafhankelijk zijn. Waarbij ik wel de kanttekening zet dat we niet neutraal zijn. Elke journalist en auteur kijkt door een bepaalde bril, die altijd gekleurd is. Maar we zijn wel duidelijk over wat die bril is. En onafhankelijk zijn we ook, omdat we er zijn voor de belastingbetaler. Dat zie je vertaald in ons advertentiebeleid. Grote bedrijven die geen belasting betalen zijn niet welkom.”

“Er komt elke dag ongekend veel informatie op ons af en die was nog nooit zo tegenstrijdig”

B Informed Media wil de lezer helpen met het filteren van informatie. Hoe filter jij persoonlijk je informatie?

“Goede vraag! De hoeveelheid informatie die op ons afkomt is ongekend en naar mijn weten nog nooit zo tegenstrijdig geweest als de afgelopen twee jaren. Ik heb daar een weg in gevonden. Ik kijk nagenoeg geen reguliere media meer. De tv blijft uit. Omdat het me niet meer boeit, maar ook omdat er een grote nadruk ligt op angstverspreiding en ik het leven te mooi vind om me daardoor te laten beïnvloeden. Het heeft altijd een weerslag op je stemming. Dus ik kies heel gericht mijn informatie. In grote lijnen weet ik wat er in de wereld speelt en dat is voor mij voldoende. Ook hanteer ik een heel simpel principe dat toepasbaar is op elk onderwerp: was ik erbij of ken ik de persoon die in het nieuws is persoonlijk? ’Nee?’, dan weet ik nooit zeker of het nieuws waar is of niet. Het leven wordt er veel makkelijker door. Ik kan daardoor ruimte en begrip houden voor elke andere mening die er is. Verder wil ik me vooral richten op wat van belang is voor mijn werk en ik ben altijd nieuwsgierig waar onze journalisten en auteurs mee komen. Focus is enorm belangrijk in deze tijd, net als laten gaan wat overbodig is.”

Welke rol spelen intuïtie en bewustwording hierin?

“Een belangrijke. Ik heb drie belangrijke waarden in mijn leven: integriteit, creativiteit en vrijheid. Nieuws kun je langs die waarden leggen. In de politiek kunnen ze prachtige woorden spreken, maar als ik die niet terugzie in daden is het niets waard. Intuïtief heb ik een aardig beeld van wat er klopt of niet. Maar het is echt belangrijk dat je weet welke kernwaarden voor jou belangrijk zijn. Want pas dan wordt het interessant. Het zegt iets over hoe je de wereld tegemoet treedt; welk wereldbeeld je hebt en welke betekenis je geeft aan gebeurtenissen. Mijn waarde ‘vrijheid’ is voor mij de ruimte nemen om los te laten wat mij niet dient. Persoonlijke en collectieve conditioneringen voornamelijk. Dus wat je remt door jou als persoon en wat je remt vanuit je omgeving door anderen, door de heersende cultuur. Ik heb ervaren dat je pas echt vrij bent als je je daarvan vrij maakt en dan ook vrij kunt zijn naar de ander. In mijn boek ‘Pionierend Leiderschap, nieuwe wegen vanuit vrijheid’, dat ik momenteel schrijf, leg ik daar een grote nadruk op. Ik zie nog teveel ego-strijd in de wereld en ik zie ook dat heel veel mensen daar wel klaar mee zijn. Ze weten alleen nog niet hoe ze daarmee kunnen omgaan. En als pionier heb je daar wel degelijk grote invloed op.”

Kun je iets meer vertellen over je boek ‘Pionierend Leiderschap’?

“Jazeker. Het is een boek dat ik niet alleen schrijf voor managers en leiders, maar voor iedereen met grote of kleine idealen voor een wereld die wél werkt. Ik ben al jaren bezig met het ontwikkelen van ‘Pionierend Leiderschap’ en heb veel pioniers geïnterviewd. In dit boek bundel ik die ervaringen van anderen en mezelf en reik ik uit naar de lezer om ook iets bij te dragen aan die nieuwe humane samenleving. Zie het maar als een belangrijk handboek voor pioniers.”

Wat versta je onder een humane samenleving? Aan welke randvoorwaarden wordt dan voldaan?

“Ik versta eronder dat mensen floreren in een samenleving die voor hen goed werkt. Dat mensen kunnen doen waar ze goed in zijn, hun plek vinden in de maatschappij waar ze blij van worden. En dat de systemen die eromheen gebouwd zijn ook werken. Want dat is nu niet meer het geval. Daar hoef je alleen de krant maar voor open te slaan. Op elk gebied hebben we problemen: jeugdzorg, politiek, gezondheidszorg, belasting, financiën, onderwijs of media. Overal doemen schandalen op of staan medewerkers onder enorme druk. Dat kan anders. Met B Informed Media willen we daar graag een steentje aan bijdragen. Laten zien dat media ook anders kan. Negatieve media brengen angst voort. Dat werkt in je hersenen in op je overlevingsbrein. Terwijl kansen en mogelijkheden laten zien hoe het wél werkt. Daarmee activeer je tegelijkertijd het voorste deel van je hersenen, dat afrekent met overleving en angst. Onze items hebben dus de bijvangst dat ze mensen juist positief beïnvloeden. Een van onze journalisten vertelde me vorige week dat ze erg moest wennen aan onze website. Ze zocht naar het negatieve nieuws en kon dat nagenoeg niet vinden. Ze had door dat dit een zucht naar sensatie was die onze website niet bevredigde. Ze voelde voor het eerst dat ze zich kon ontspannen tijdens het lezen. Ik kreeg kippenvel toen ze dit vertelde. Want dan ‘is onze missie al geslaagd!’ en het zou fijn zijn als steeds meer mensen dat ontdekken. Dat de reguliere media niet meer van deze tijd zijn. Dat we als mensheid toe zijn aan het bouwen van iets totaal nieuws, dat beter past bij onze levensomstandigheden. Ik ben dankbaar dat ik daar een steentje aan bij mag dragen.”

“In een humane samenleving floreren mensen in een samenleving die voor hen goed werkt”

Welke rubriek ligt jou persoonlijk nauw aan je hart? En waarom?

“Ik schrijf zelf graag voor de rubrieken economie en ondernemen. Omdat ik zelf ondernemer ben, maar ook omdat ik op het gebied van leiderschap veel in en voor organisaties gewerkt heb en daar ideeën over heb. Maar ik heb ook zeker veel met spiritualiteit en bewustwording, zonder dat het zweverig wordt, want daar heb ik dan weer niets mee. Maar als we het hebben over de kern van wie we zijn en waarom, dan komt de filosoof in mij graag naar boven. Ik hou van visie, van vooruitkijken en de schoonheid van het leven zien. Ik verwonder me elke dag. Dat kan over iets kleins zijn: hoe kan het dat als ik mijn arm schaaf dit wondje vanzelf weer dichtgroeit? Of iets groots: hoe werkt dat in de kosmos? Dat zijn namelijk dezelfde processen. Wij bestaan als mensen uit een bepaald percentage sterrenstof. Als je je daarin verdiept, zie je jezelf als mens totaal anders dan wanneer je voor lief neemt dat je hier gewoon rondwandelt en denkt dat het universum om jou draait. Naar mijn idee zijn we hier tijdelijk te gast en moeten we vooral zuinig zijn op moeder aarde.”

Wat hoop je dat het medialandschap over jullie bijdrage denkt?

“Ik hoop dat mensen dieper gaan nadenken en in actie komen voor waar ze voor staan. Dat mensen zien dat nieuws en achtergrondinformatie ook anders kan. Voor journalisten is kritisch zijn een must, is vragen stellen een must, maar zorg dat je altijd naar die drie waarden van jezelf teruggaat. Zonder dat je sjoemelt in je leven op die drie waarden. Ik zou het fantastisch vinden als we ook de reguliere media kunnen inspireren.”

Hoe zie jij Pionierend Leiderschap terug in medialand?

“Ik zie het vooral in de nieuwe media. Pionierend Leiderschap is een vorm van leiderschap die wijst op de noodzaak van bewustzijn ontwikkelen als mens en weer in contact komen met onze oorspronkelijke evolutionaire impuls: onze intelligente, voortstuwende creatiekracht die bergen kan verzetten. De pioniers die ik op zie staan zijn de mensen die starten met nieuwe initiatieven, die dingen uitproberen, niet zo nodig om geld te verdienen, maar omdat ze een glimp hebben opgevangen van die nieuwe wereld die ze zelf graag mede willen realiseren. B Informed Media vind ik hier zelf wel een heel mooi voorbeeld van.”

Hoe hoop je over 5 jaar terug te kijken op de start en de impact die B Informed Media en jijzelf hebben kunnen maken?

“Ik hoop dat we dan miljoenen mensen hebben geïnspireerd om bewuster in het leven te staan.”

Als afsluiter: ik ben heel benieuwd hoe de start van jouw werkdag eruitziet.

“Ik start vroeg, zo tegen 7 uur, kopje thee erbij, en ik maak altijd overzichtjes aan het begin van de week wat er allemaal te doen is. Ik werk veel vanuit huis en ben daar 10x zo productief. Ik heb alle ruimte om de nieuwe artikelen door te nemen, de planning van de nieuwe items te maken en te bellen met journalisten en auteurs. Maar ik heb daar verder geen vaste indeling voor. Ik zorg er namelijk voor dat elke dag anders is. Zo houd ik ook mijn creativiteit levend!”

Informatie:

www.boekfunding.nl

www.pionierendleiderschap.nl

www.binformedia.nl