AI-toptrends voor 2023 - B Informed Media
Het maatschappelijk media platform van en voor de burger & MKB
Wetenschap en technologie

AI-toptrends voor 2023

Christian Kromme 4 min leestijd 1 februari 2023
FotoBigstockfoto

Generatieve AI is een snelgroeiende industrie die voortdurend de grenzen verlegt van technologische mogelijkheden. 2023 wordt een mijlpaaljaar voor de generatieve AI-industrie (kunstmatige intelligentie die met algoritmen nieuwe, originele inhoud genereert als afbeeldingen, video’s, en muziek), omdat we een aantal nieuwe paradigma’s en trends te zien krijgen die onze menselijke vermogens zullen uitbreiden op manieren die voorheen ondenkbaar waren. Van het genereren van beelden en video’s tot het maken van audio en 3D-objecten, de vooruitgang in generatieve AI zal een revolutie teweegbrengen in een groot aantal sectoren. In dit artikel verkennen we de top generatieve AI-trends om in de gaten te houden.

Beeldgeneratie

Een van de belangrijkste trends die in 2023 zal overheersen, is de vooruitgang van AI-beeldvorming. AI-modellen hebben op dit moment nog moeite om meerdere ideeën en tekstgeneraties binnen afbeeldingen te beheren. Met de komst van nieuwere modelleringsmethoden, zoals de vooruitgang op het gebied van tekst-naar-beeld-modellering, zullen we echter zien dat de AI-beeldproductie aanzienlijke vooruitgang boekt. Deze nieuwe modellen kunnen beelden genereren met volledig geconstrueerde en fotorealistische gezichten, correcte en levensechte lichamen en coherente tekstuitvoer die nauwkeurige resultaten oplevert.

Videogeneratie

Een andere trend die in 2023 overheerst, is de uitbreiding van generatieve video’s tot meer dan enkelvoudige aanwijzingen. Met dit concept, bekend als text-to-script, kunnen gebruikers het type video beschrijven dat zij willen produceren met tijdgestuurde aanwijzingen. Hierdoor kunnen meerdere objecten, scènes en acties in één synthetische video worden gecreëerd, waardoor het maken van video nog krachtiger en veelzijdiger wordt.

Audiogeneratie

Naarmate spraaksynthese voortschrijdt, zal het voor het menselijk oor steeds moeilijker worden onderscheid te maken tussen echte en synthetische stemmen. Om de klantervaring te verbeteren, wordt gewerkt aan de versterking van IVR-systemen (Interactive Voice Response) met behulp van grote taalmodellen, natuurlijke taalverwerking en spraaksynthese. Dit maakt realistischere en naadloze interacties met synthetische stemmen mogelijk, waardoor ze een nog levensechter alternatief worden voor menselijke stemmen.

3D-objectgeneratie

Het maken van 3D-objecten staat nog in de kinderschoenen, maar dankzij vooruitgang in 2023 kunnen fysiek nauwkeurige en levensechte 3D-modellen worden gemaakt met behulp van tekst en spraakopdrachten. Deze modellen hebben geen handmatige nabewerking nodig om sporen en texturen op te knappen, waardoor ze van hoge kwaliteit zijn en geschikt voor spellen en simulaties. Dit zal meer meeslepende en realistische virtuele ervaringen mogelijk maken en kan belangrijke gevolgen hebben voor sectoren als gaming en architectuur.

“Levensechte videobeelden, gecreëerd met AI, ondersteund door stemmen die niet van echt te onderscheiden zijn, zullen een belangrijke impact hebben op de reclame en marketingindustrie”

Hyperpersonalisatie

Hyperpersonalisatie is een andere trend die in 2023 de boventoon zal voeren. Hyperpersonalisatie is het creëren van materiaal, specifiek voor een individu en in een unieke stijl. AI creëert automatisch hypergepersonaliseerde inhoud die past bij het unieke individuele profiel van een persoon. Dit in tegenstelling tot personalisering, waarbij eerder gegenereerd materiaal wordt gecureerd volgens een bepaalde reeks classificaties. Hyperpersonalisatie maakt een meer gepersonaliseerde en op maat gemaakte ervaring voor individuen mogelijk en kan een belangrijke impact hebben op industrieën zoals reclame en marketing.

Tekstgeneratie

De overgang van zoekmachines zoals Google (die resultaten cureren) naar grote taalmodellen zoals ChatGPT, die resultaten geeft in de vorm van uiterst precieze antwoorden, illustreert dit. De populariteit van ChatGPT is gegroeid en de dienst wekt nu al de belangstelling van de gebruikers: in minder dan een week tijd is de grens van 1 miljoen overschreden. Hoewel nog niet kan worden vertrouwd op het platform om nauwkeurige resultaten te genereren, beginnen gebruikers de kwaliteit en het formaat van de resultaten te omarmen, dankzij de op dialoog gebaseerde betrokkenheid die vergelijkbaar is met een chatbot op steroïden. In een markt die de afgelopen twintig jaar weinig innovatie heeft gekend, vormt ChatGPT een sterke bedreiging voor Google’s search. ChatGPT 4.0 en google sparrow worden begin 2023 gelanceerd en beloven enorme verbeteringen ten opzichte van ChatGPT 3.0.

Multimodale modellen

Naarmate AI-onderzoekers en organisaties als OpenAI blijven werken aan de ontwikkeling van Artificial General Intelligence (AGI), zullen er steeds meer multimodale modellen komen. Multimodale modellen kunnen bijvoorbeeld zowel tekst als afbeeldingen bevatten en werken goed in verschillende toepassingen. In 2023 verwachten wij een aanzienlijke investering in en concentratie op dit studiegebied. Dit maakt veelzijdigere en krachtigere AI-modellen mogelijk en kan een aanzienlijke impact hebben op sectoren als gezondheidszorg en onderwijs.

Kortom, 2023 wordt een mijlpaaljaar voor de generatieve AI-industrie, met verschillende nieuwe paradigma’s en trends die onze menselijke mogelijkheden zullen uitbreiden op manieren die voorheen ondenkbaar waren. De vooruitgang in generatieve AI zal een revolutie teweegbrengen in een groot aantal sectoren. De lancering van nieuwe modellen zoals ChatGPT 4.0 en Google Sparrow brengt binnenkort ongetwijfeld nog meer indrukwekkende resultaten en mogelijkheden. Naarmate de generatieve AI-industrie zich verder ontwikkelt, kunnen we nog meer opwindende ontwikkelingen en innovaties verwachten die de manier waarop we leven en werken zullen veranderen.