Hebben B-Corp gecertificeerde bedrijven de toekomst? - B Informed Media
Het maatschappelijk media platform van en voor de burger & MKB
Milieu en leefomgeving

Hebben B-Corp gecertificeerde bedrijven de toekomst?

Carool Rijnierse 5 min leestijd 16 september 2022
FotoBigstockphoto

Wanneer je als bedrijf of ondernemer voor verduurzaming gaat, wil je dit aan de wereld kenbaar maken. In een tijd dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is het hebben van een financiële waarde achterhaald. Het nastreven van een goede waarde voor mens en milieu is minstens zo belangrijk. Voor het herkennen van duurzame bedrijven is er een certificering tot stand gekomen: B-certificering. B staat hierin voor ‘Benefit for all’.

Het is een internationale certificering voor winst gedreven bedrijven die een grote, positieve impact hebben op mens en milieu. Dat wil zeggen dat ze duurzaamheid een blijvende plek hebben gegeven in hun bedrijf en op meerdere manieren waarde creëren voor het behoud van de aarde. Een duurzaam bedrijf kan dus best winstgevend zijn. Het ene sluit het andere niet uit. Door de daadwerkelijke milieu-impact van jouw bedrijf in kaart te brengen, wordt goed duidelijk aan welke knoppen je moet draaien om jouw ‘eco’-footprint te verkleinen. Dit kan financieel zelfs gunstig uitpakken én je bent bewuster bezig met het hele proces.

Zo’n certificering krijg je niet zomaar. Inmiddels zijn er wereldwijd 4000 B-Corps gecertificeerde bedrijven, waaronder het Nederlandse SPA, Tony’s Chocolonely, Dobber en Seepje. Naast diverse grote organisaties timmeren ook kleinere bedrijven goed aan de weg. Deze certificering gaat niet over één duurzaamheidsaspect van de bedrijfsvoering, een B-Corp-status laat zien dat je op meerdere vlakken goed bezig bent. Voor het milieu, maar ook voor je eigen medewerkers.

“Een duurzaam bedrijf kan best winstgevend zijn”

Uitstraling

Een positief label is een leuke opsteker voor je bedrijf, maar welke voordelen zijn er nog meer? Met je B-Corp-status kun je jong talent naar je toe trekken. Zij zijn onze toekomst en krijgen ook mee dat we het allemaal anders moeten aanpakken. Werken bij een duurzaam bedrijf is natuurlijk een prachtige aanwinst voor ieder cv. Tevens is het voor consumenten interessanter voor dit bedrijf te kiezen dan voor een concurrent die niet bekend staat als duurzaam.

Je kunt heel hard roepen dat je duurzaam bent, maar voor je de B-Corp-status krijgt, moet je dat eerst bewijzen. Hiervoor moet je als bedrijf voldoen aan de 80 punten regel. De positieve impact van jouw bedrijf wordt gemeten aan de hand van drie criteria: performance, accountability en transparency. Voor ieder criteria kun je punten krijgen. Denk hierbij aan de manier waarop het management met bedrijfs-, milieu- en sociale doelstellingen omgaat. Of er mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst zijn en hoe transparant het bedrijf communiceert. Het minimale aantal punten dat een bedrijf moet scoren is 80.

Neem bijvoorbeeld Seepje. Deze duurzame zeepproducent werd in 2019 een B-Corp. Ze maken wasmiddelen, allesreiniger en handzeep, waarvoor ze zeep-schillen uit India en Nepal. Ze konden niet volstaan met een duurzaam product, ook de verpakking moest duurzaam zijn. Daarnaast moesten zij laten zien dat de leefomstandigheden van de werknemers in India en Nepal erop vooruit gingen. Op ieder vlak moest er nagedacht zijn. Seepje scoorde in 2019 ruim 84 punten en streeft er sindsdien na nog hoger te scoren.

Nederland telt op dit moment 125 B-Corp gecertificeerde bedrijven. Dat is iets meer dan 3% van de in totaal 4000 wereldwijd. Het doel is natuurlijk om een B-Corp certificaat zo gewoon mogelijk te laten worden, zodat het niet meer dan logisch is dat je goed bent voor de planeet, het milieu en de mens. Veel, vooral nieuwe, bedrijven willen graag bij dit clubje horen. Het geeft een soort status en je straalt uit dat je na durft te denken. Dat je echt wilt investeren in deze wereld en niet alleen winst wilt maken.

Keerzijde

Hoewel het B-Corp certificaat zeer positief klinkt, zit er ook een keerzijde aan. Net als bij andere ‘groene’ labels zijn er diverse bedrijven die zich graag zo’n label aan laten meten, maar er geen recht op hebben. Wanneer ze zichzelf onterecht een groen label geven, heet dit ‘greenwashing’. Voor de consument is het niet makkelijk het verschil te zien of het bewuste bedrijf oprecht groen bezig is, of dat ze zich alleen zo voordoen om beter in de markt te liggen. Lastig daarbij is dat veel bedrijven hun uiterlijke kenmerken veranderen. Zo is de gele M van McDonalds nu groen en worden zelfs verpakkingen van batterijen groen gemaakt. Ook is er een wildgroei aan keurmerken. De blije kip, Fairtrade en Beter Leven zijn vergelijkbare groene labels. Onterecht plakken bedrijven de woorden bio, duurzaam, natuurlijk en puur op hun product. Of er staan opeens tekeningen of foto’s van bomen, gras of bladeren op de verpakking.

“Er zijn nog veel bedrijven en producten met een onterecht ‘groen’ keurmerk. Het is aan de consument kritisch te blijven”

Helaas zijn nog niet alle termen en uiterlijke kenmerken waaraan je duurzaamheid herkent beschermd. En dat is zeer verwarrend voor de consument. Het is misleidend. In oktober 2020 is er beterschap beloofd, maar dat wordt nog niet waargemaakt. Eind mei dit jaar is er zelfs een inval gedaan bij DWS, de vermogensbeheerder van Deutsche Bank, omdat zij verdacht worden van greenwashing. Ze worden beschuldigd van het niet groen of duurzaam zijn, terwijl zij wel dit predicaat krijgen. Ook zijn er grote vragen bij bedrijven als Nespresso en Evian. Aan de juiste controles schort er nog een heleboel en daar moet hard aan gewerkt worden. De consument heeft geen zin en tijd om eerst alle producten grondig te onderzoeken voor zij bijvoorbeeld hun winkelwagentje volgooien. Als er bio op staat, wil je dat gewoon kunnen vertrouwen. Mocht er toch behoefte zijn dit te controleren, is er wel een klein 3-stappenplan dat je kunt toepassen.

  1. Wanneer je een biologisch of ecologisch product pakt en op de verpakking staat maar één ingrediënt als voorbeeld, kun je ervan uitgaan dat de andere ingrediënten dit niet zijn.
  2. Neem als consument geen genoegen met alleen een mooie groene verpakking met groot het woord ‘duurzaam’ erop. Duurzame thee is pas duurzaam als alle stappen van het tot stand komen van dit product bekend zijn en op de verpakking of via een link vermeld staan.
  3. Duurzame producten zijn duurder. Als een product heel goedkoop wordt aangeboden, moet er een belletje gaan rinkelen dat dit geen echt duurzaam product is. Gebruik te allen tijde je gezonde verstand!

Alle begin is moeilijk. Duurzaam leven is nog niet ingeburgerd en zal met alle B-Corps en andere labels nog veel haken en ogen tegenkomen. Toch is en blijft dit de juiste weg naar een betere en mooiere wereld. Wanneer we als consument ook zelf wat bewuster om gaan met wat en waar we onze producten kopen, zal het op een gegeven moment de normaalste zaak van de wereld worden. Want een duurzaam leven, dat doe je samen.