Pieter Pot en verpakkingsvrije boodschappen - B Informed Media
Het maatschappelijk media platform van en voor de burger & MKB
GIDSLAND

Pieter Pot en verpakkingsvrije boodschappen

Carool Rijnierse 6 min leestijd 7 oktober 2022
FotoKees Winkelman

Duurzaamheid en gemak gaan helaas nog niet altijd hand in hand. Als consument willen we bijna allemaal wel duurzamer en bewuster leven, maar het gemak heeft vaak de overhand. Je loopt de supermarkt binnen, gooit je winkelwagen zo snel mogelijk vol, haast je naar huis of werk en gaat door met je dag. Alles moet snel, snel, snel, want we hebben het allemaal druk. Dus als we tijd kunnen besparen ten koste van duurzaamheid, is gemak bijna altijd de winnaar.

Dit was Jouri Schoemaker, de man achter Pieter Pot, ook opgevallen. En als je beseft dat er in 1950 wereldwijd al 2 miljoen ton aan plastic werd geproduceerd en dit in 2019 gestegen was naar 368 miljoen ton, kun je op je vingers natellen dat er iets niet goed gaat. En die lijn is helaas nog steeds stijgende. Van al het plastic dat we wereldwijd gebruiken, belandt 50% bij het afval. En van die 50%, wat meer dan 180 miljoen ton is, wordt uiteindelijk maar 10% gerecycled. Deze cijfers liegen er niet om. Plastic recyclen is zilver, maar helemaal geen plastic meer fabriceren is goud. Dit zou volgens Jouri de toekomst moeten zijn. Want hoe lang kun je plastic recyclen? Uiteindelijk zal bij de laatste recycling, wanneer het plastic een boterhamzakje of vuilniszak is geworden, het restmateriaal ook eindigen op de afvalberg. En dat moet niet alleen anders, het kan ook anders. Pieter Pot is daar het bewijs van.

FotoEigen foto
Impact door afval te besparen

Wat is Pieter Pot?

“Pieter Pot is een verpakkingsvrije online supermarkt. Wij zijn vrolijke mensen met een serieus doel. In totaal kopen we in Nederland 26 miljard plastic voedselverpakkingen per jaar. Dat is zo’n 3300 verpakkingen per huishouden. Wij bij Pieter Pot denken dat dit niet nodig is en hebben daar iets op bedacht. Onze missie is boodschappen verpakkingsvrij te maken.”

Pieter Pot heeft inmiddels bijna 3,5 miljoen verpakkingen bespaard en dat kan alleen maar meer worden. Het doel is minder plastic in de wereld. Waar is verpakkingsvrij nog meer goed voor?

“Wij maken enerzijds impact door afval te besparen. Het materiaal, de grondstoffen, minder troep in de oceanen en er hoeft minder afval verwerkt te worden. Het tweede is de CO2 voetprint. Ondanks dat we aan huis komen bezorgen in glazen potten en we nog niet geheel elektrisch rijden, is het nog steeds duurzamer dan de producten in verpakkingen te verkopen. Onze glazen potten moeten in hun levenscycli minstens tien rondes meegaan. Dat is echt onze eis aan de leveranciers van de potten. We gaan zelf uit van 40 keer, maar na 10 keer is het al een win-win situatie.”

“Naast voorraad producten zit er ook groente en fruit en zelfs wijn in ons bestand”

Wat is er zoal te koop bij Pieter Pot?

“We zijn begonnen met voornamelijk voorraad producten. Dus voeding, koffie, thee, koekjes, chips et cetera, wat langer houdbaar is. We zijn nu bezig dit uit te breiden met een versafdeling. Recentelijk hebben we alcohol gelanceerd. Nederlandse wijn in circulaire wijnflessen, wat al duurzamer is dan de lege wijnfles naar de glasbak brengen. En we hebben nu groente en fruit in ons assortiment. Ons fruit heeft het label ‘On our way to planet proof’. Groente en fruit gaan overigens niet in een glazen pot of fles, maar helemaal zonder verpakking, of in een  netje, waar dan net als op de potten statiegeld op zit. Verder zijn we bezig met gekoelde producten zoals plantaardige zuivel en andere categorieën. We zijn dit nog aan het uittesten om te kijken hoe dit de bestaande klanten bevalt.”

FotoEigen foto
Verduurzaamd bestaan

Bij dit prachtige format vraag ik mij af of naast duurzaam ook is gedacht aan biologisch.

“Een goede vraag, maar het simpele antwoord is ‘nee’. We bieden alle producten in beide varianten aan, zodat de klant zelf kan kiezen. Zo is Pieter Pot voor een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. Laat mensen eerst maar bewust worden van de mogelijkheid om verpakkingsvrij te consumeren, zodat we alvast op dat vlak een grote impact maken. Elk stukje duurzamer leven is de weg naar een volledig verduurzaamd leven. We bieden bijvoorbeeld heel gezonde producten aan, maar verkopen net zo goed chips en snoep. Het enige verschil met andere online supermarkten is dat wij ze verpakkingsvrij leveren.”

Pieter Pot stelt hoge eisen aan de leveranciers. Zij verwachten dat de producten die ze aan de consument in potten aanbieden, zelf ook verpakkingsvrij worden aangeleverd. Dat is de reden waarom ze nu zo’n 450 producten in hun assortiment hebben en niet 3000. Het is iedere keer een zoektocht op zich om producenten te vinden die inderdaad verpakkingsvrij leveren of in circulaire bulk.

“Een goed voorbeeld zijn Heinz Ketchup en De Ruijter hagelslag. Met hen zijn we begonnen met bulk, dus grote hoeveelheden in één keer en zij zijn nu hun producten speciaal voor ons aan het aanpassen. Ze gaan big bags van 600 kg leveren. Door met allerlei producenten in gesprek te gaan, maak je hen ook bewuster en zie je dat grote namen gaan nadenken over de toekomst. We doen dit samen met drie sociale werkplaatsen in Nederland, die gecertificeerd zijn en cleanrooms hebben. Daar werken zo’n 120 mensen voor en met ons, dus dan maken we ook op sociaal vlak impact. Van daar komt het bij ons en wij bezorgen het product bij de consument.”

Normaalste zaak van de wereld

Pieter Pot begon in Rotterdam, maar opereert al een tijdje landelijk. Waar je ook woont in Nederland; Pieter Pot kan het gegarandeerd de volgende dag komen bezorgen. Ook dat doen ze zo duurzaam mogelijk. Ze werken met Dynalogic, maar nog niet geheel elektrisch. Er zijn nog geen leveranciers of koeriers die dat volledig doen. Pieter Pot kiest hiervoor, met de wetenschap dat het nog steeds de duurzaamste manier is. Het doel is alleen maar duurzamer te worden. Ieder verschil dat ze kunnen maken, zullen ze met beide handen aanpakken.

“Natuurlijk zouden we het allerliefst alle bezorgingen elektrisch doen. We proberen het al op andere vlakken zuiniger te maken, zoals het aanschaffen van lichtere potten. Ook de transportstromen willen we verminderen. We bouwen met ons bedrijf een infrastructuur die er voor nodig is om überhaupt een transitie te maken naar een circulair verpakkingssysteem. Ook het wassen van de potten doen we zo duurzaam mogelijk, maar dat kan nog steeds duurzamer en we blijven bezig dit verder te ontwikkelen. We zijn onderweg en willen deze weg laten zien aan Nederland en daarbuiten. De weg dat het anders kan en wat over een paar jaar de normaalste zaak van de wereld zal zijn.”

“Zelfs grote supermarkten gaan met ons in gesprek, omdat zij ook moeten verduurzamen”

Fanbase

Pieter Pot is als startup transparant en pragmatisch. Elke stap die zij zetten is nieuw en zichtbaar. Daar zijn ze heel trots op, want het is toch alsof je opnieuw het wiel moet uitvinden. Zo is bijvoorbeeld een Albert Heijn met hen in gesprek gegaan, omdat ook zij de kant van duurzaamheid op moeten als ze in de toekomst serieus genomen willen blijven worden. Uiteindelijk zullen we er allemaal aan moeten geloven. Het klinkt allemaal heel positief. Is er eigenlijk iets negatiefs te vertellen over Pieter Pot?

“We zijn nog geen volledige supermarkt, omdat we nog niet alle producten hebben. Er zijn nog wat drempels te overwinnen, voordat we nog groter kunnen worden en nog meer consumenten zullen aantrekken. Het grappige is dat onze fanbase op dit moment groter is dan het aantal klanten dat we hebben. Naast tienduizenden klanten hebben we meer dan 60.000 mensen in onze base staan die wel een account hebben aangemaakt, maar nog geen bestelling hebben geplaatst. Het is onze uitdaging Pieter Pot en alles wat we te bieden hebben, nog aantrekkelijker te maken voor de consument. En nog makkelijker. Want zoals we al zeiden: de mens kiest meestal voor gemak. Zo’n drempel is bijvoorbeeld dat we nog niet alle producten hebben. Om die reden willen we ons assortiment zo snel mogelijk uitbreiden. Een andere drempel is het statiegeld. Op elk potje en netje zit statiegeld en daar zit niet iedere klant op te wachten. Natuurlijk krijg je dat geld terug, maar het is een investering als je klant bij ons blijft. We zijn aan het kijken naar een alternatief, want dit helpt niet mee met de prijsperceptie. We zijn niet duur, maar door het voorschot dat je betaalt aan statiegeld kan dit wel zo lijken.”

Wat is jouw boodschap aan de Nederlanders die nog niet overstag zijn gegaan om duurzaam bij Pieter Pot boodschappen te bestellen?

“Iedereen wil af van al dat plastic verpakkingsmateriaal, maar de moeite nemen om met een paar potjes naar een winkel te gaan is de crux. Pieter Pot is de online verpakkingsvrije supermarkt die het boodschappen doen niet moeilijker of duurder maakt. Wij bieden een circulair systeem zonder verpakkingen. We bestaan sinds 2019 en zijn landelijk voor iedereen bereikbaar. Verpakkingsvrij boodschappen doen moet normaal worden voor iedereen, zonder dat het moeite kost of duurder is. We heten iedereen van harte welkom online. Probeer het gewoon eens en je zult zien dat het loont.”

FotoEigen foto